eerste dagen Reunion

15-02-2013 19:10
  1. Vrijdag 8/02.

St. Pietersstation 14u. Nadat Riet ons had ‘afgezet’ was het weer ‘van dat’. Alle treinen richting Brussel : 20 tot 40 min vertraging. Problemen met de bovenleiding tussen Gent en Brussel was de uitleg. Een mens zou voor minder zenuwachtig worden, want we moeten de trein halen naar Charles de Gaulle. Gelukkig kennen we de nationale spoorwegen reeds een beetje en vertrokken we met ruime marge.

De vlucht met Austral airlines Parijs – Saint Denis vertrok later omdat de wintervoorzorgen van tel zijn : de vleugels moeten ‘ont-ijst’ worden. Met 45’ vertraging hingen we in de lucht. Ik heb goed geslapen.

1. Zaterdag 9 februari

Rond 10 uur maakten we via het kleine vliegtuigvenstertje kennis methet zonovergoten eiland. Temperatuur : 31 °C. Tropisch warmte stroomde ons bij het uitstappen tegemoet. Aangezien dit eiland nog steeds Frankrijk is, bereikten we zeer vlot, zonder veel parerasserij de bagageband. Waarom werd dit eiland nooit onafhankelijk ? *

De rijke mengeling van mensen met verschillende huidskleuren is het eerste wat opvalt. We nemen de taxi naar de gare routière Océan om de bus richting Saint Pierre te nemen. (3 € pp.) Deze twee uren durende rit volgt de kustlijn richting Zuid West. De bus bezoekt elk stadje waardoor we voortdurend van de grote baan afgaan. In Saint Pierre wachten we op een terrasje naar de aansluitende bus die ons naar Saint Joseph zal brengen. Halte wordt hier gevraagd door in de handen te klappen.

We logeren in een appartement ( ruime bovenverdieping van een grote villa) langs de hoofdweg de Rue Raphael Babet. De eerste burgemeester van dit stadje ( 1785 ).

We hebben nog net de tijd om het stadje te verkennen en op zoek te gaan naar een plaatsje om te eten. Restaurants die de gids vermeldt bestaan niet meer. Uiteindelijk komen we bij de buur terecht restauran SUD, cuisine Creole et Metro. We kiezen allebei voor het buffet : een 8 tal gerechten + saladebar. ( 12 € pp ).

De vermoeidheid slaat toe en om 21 u liggen we reeds in bed, het is warm,warm … gelukkig is er een ventilator voorzien.

1. Zondag.

Uitslapen lukt niet zo goed. Daarom sta ik maar op en maak koffie, met vanillesmaak : niet echt ons ding. Vanille wordt hier veel gekweekt, het is een belangrijke bron van inkomsten voor veel mensen.

We starten met de organisatie van ons tijdelijk verblijf. Wat steekt er nog bruikbaar in de kasten en wat hebben we nodig voor de komende dagen. Met een boodschappenlijstje trekken we naar de plaatselijke E. Leclerc supermarkt. De meeste producten kennen we maar zitten in een andere verpakking. Veel mensen kopen diepvriesproducten.. Waarschijnlijk komen ze niet alle dagen naar een stadje en zijn er geen plaatselijke winkels. We vinden geen ajuinen wegens een staking in de haven. Aan de kassa’s helpen twee vriendelijke meisjes onze rugzak vullen . Gelukkig had ik tijdig door dat het om een financiële actie gaat. Ze trekken naar Dusseldorf met school. Met een volle rugzak stappen we terug .

Een plaatselijke slager /kruidenier/… verkoopt parelhoen, konijn, eend …

Tegen 11.30 uur nemen we de bus richting ST Benoit, over Saint Philippe ( langs de kustlijn) en stappen we af in Sainte Marie Longue. Bijne elke plaatsnaam van enig belang verwijst naar een heilige… We trekken naar een botanische bosroute . Het wordt een kennismaking met de tropisch woud in Frankrijk.De bus koste ons 1.4 € pp. We wandelen naar het startpunt van de botanische route en we merken dat het zondag is. Veel eilandbewoners picknicken, liggen te rusten in de graskant … Op anderhalf uur heben we naast de vele onbekende bomen veel onbekende vogels gezien. Het is niet gemakkelijk om ze te fotograferen. ( dikwijls tegenlicht of te veraf ) Op een bepaald moment horen we vrij dichtbij een soort gesjiep. Nog een andere vogel ? Nee, het blijkt een soort spitsmuisje te zijn.

Bij het terugkeer passeren we langs de jardin des parfums et des épices. Privé tour 5,5 €. Een aardige collectie toch veel geld en véél te véél muggen.

De bus komt pas tegen half zes dus stappen we naar zee. Woest beuken de golven tegen de zwarte lavasteen, op sommige plaatsen toch een hoogteverschil van 10 meter. Hier en daar neemt de zee de lava mee en kalft de kustlijn een beetje. Een compensatie voor de meters lava die het eiland na verschillende erupties groter maakte.

We zien ook mooie uitschuringen met natuurlijke grotten, brugjes én spingvissen.

We gaan door tot puits de L’Anglais een soort zwemkom gemaakt in de baai. De kom vult zich met zeewater en het kan een beetje opwarmen. Het is er druk. Dit is een goed alternatief omdat er bijna nergens kan gezwommen worden door de sterke stromingen en de hoge golven.

De bus is mooi op tijd. ‘Thuis’.